اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

لرستان

افزایش بهره‌وری آب و راندمان تولید با یکپارچه سازی اراضی کشاورزی/ مسؤولان پای کار بیایند

اسماعیل مرادی کشاورز فعال و جوان دلفانی است که با اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در روستا رویداد مهم و قابل توجهی را رقم زده که امیدواریم به یک الگو و روش در سطح استانی و ملی تبدیل شود.

افزایش بهره‌وری آب و راندمان تولید با یکپارچه سازی اراضی کشاورزی/ مسؤولان پای کار بیایند

به گزارش خبرگزاری فارس از دلفان، کشاورزی در لرستان به دلیل نقش مهم در اشتغال زایی، رونق اقتصادی، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

یکی از چالش‌های پیش روی بهره‌برداران استان، خرد بودن اراضی کشاورزی است، به طوری که طبق آمار 70 درصد اراضی کشاورزی وستای علی میرزایی بخش خاوه شهرستان دلفان که با اجرای موفق طرح تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی توانست به عنوان قهرمان نمونه ملی تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی معرفی شود.

وی معتقد است یکپارچه سازی اراضی کشاورزی راندمان تولید را تا چند برابر افزایش می‌دهد و همین امر می‌تواند امیدواری کشاورزان را به دنبال داشته باشد.

با این کشاوز نمونه  دلفانی که توانست موفقیتی قابل توجه در عرصه ملی کسب کند، گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

طرح یکپارچه سازی اراضی کشاورزی روستا ایده خودتان بود؟

چند سال پیش جهاد کشاورزی شهرستان پیشنهاد لوله‌کشی مزارع این روستا را برای اجرای طرح آبیاری بارانی مطرح کرد، اما به دلیل خرد بودن اراضی کشاورزی هزینه زیادی به کشاورزان تحمیل می‌شد و کشاورز سودی نمی‌کرد، بنابراین استقبال  چندانی از این طرح انجام نشد، همین  امر سبب شد که تصمیم به یکپارچه سازی اراضی کشاورزی روستا بگیرم.

به دلیل اینکه  در روستای علی میرزایی مردم به من اعتماد داشتند به عنوان مدیرعامل شرکت تعاونی روستا انتخاب شدم، و با همکاری بزرگان روستا از چهارسال پیش تلاش  و پیگیری زیادی برای متقاعد کردن کشاورزان انجام دادیم.

راضی کردن کشاورزان دقیق سه سال طول کشید، ابتدا دفترچه کشاورزی و شناسنامه های‌شان را گرفتیم ، در این مدت بالغ بر 120 صورت جلسه تنظیم شد که همه مشکلات و موانع در این صورت جلسه‌ها مطرح و در نهایت مردم راضی شدند اما اجرای طرح کمتر از یکسال طول کشید، متقاعد کردن مردم واقعا کار دشوار و زمان بری بود.

پس از یکپارچه‌سازی به چند قطعه تبدیل شدند؟

 220 هکتار در طول 5 کیلومتر یعنی 480 قطعه بودند،  اما با اجرای طرح یکپارچه سازی به 22 قطعه بین 8 تا 12 هکتاری تقسیم شدند.

از پیامدهای یکپارچه‌سازی اراضی در روستا بگویید.

قبل از یکپارچه‌سازی عمده کشت ما به صورت دیم بود، اما پس اجرای طرح همه 220 هکتار به آبی تبدیل شد  و این یکی از پیامدهای مثبت اجرای طرح بود، قبل از طرح  شبدر، جو و  نخود کشت می‌شد، اما اکنون 60 هکتار کلزا،  150 هکتار گندم و بین 10 تا 20  هکتار هم باغات داریم.
 

نکته دیگر اینکه زمانی که اراضی خرد بودند مرز زیادی  بین اراضی وجود داشت که پس از اجرای طرح 10 تا 15 هکتار به اراضی کشاورزی تبدیل شد که از هر یک هزار متر 25 متر را به جاده دسترسی اختصاص دادیم بدون اینکه حق کشاورزی ضایع شود.

موضوع دیگر اینکه با اجرای طرح تردد ادوات کشاورزی مانند کمباین و تراکتور راحت تر انجام می‌گیرد، زیرا اکنون یکپارچه است.

از دیگر پیامدها افزایش بهره‌وری آب و افزایش راندمان تولید تا 5 برابر و کاهش هدررفت است، نکته‌ای که اگر مورد توجه متولیان بخش کشاورزی و بهره‌برداران این حوزه قرار بگیرد بدون شک شاهد تحول مثبتی در استان خواهیم بود.

اما یکی از تبعات مثبت اجرای طرح  یکپارچه سازی اراضی کشاورزی مهاجرت عده‌ای از شهر به روستا بود زیرا با این کار به کشاورزی امیدوار شدند، با اجرای طرح در همین آغاز را حدود 15 نفر اشتغال‌زایی غیر مستقیم در بخش بسته‌بندی حبوبات داشتیم.

 

به  مشکلات کشاورزی شهرستان و روستا اشاره می‌کنید؟ 

کمبود ادوات و ماشین آلات کشاورزی مانند ردیف کار کلزا از مشکلات قابل توجه است به طوری کشاورزان روستا رغبتی برای کشت کلزا ندارند، زیرا در کل دلفان تنها یک ردیف کار است،

کشاورزان برای ردیف کار ناچار هستند به کوهدشت  بروند و برای کمباین به  شیراز که این علاوه بر تحمیل هزینه سختی راه راه هم دارد.

چالش دیگر اینکه کود شیمایی به اندازه کافی به دست کشاورزان نمی‌رسد، درحالی که کود شیمیایی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

در روستا جاده بین مزارع تشکیل شده، اما شن‌ریزی نشده و عبور تراکتور و کمباین سخت است که امیدوارم جهاد کشاورزی به این موضوع توجه کند.

نکته دیگر اینکه سد تاج امیر که می‌تواند دو هزار اراضی کشاورزی را آبی کند همچنان بلا تکلیف است، در حالی که با تکمیل سد می‌شود همه اراضی بخش کشاورزی خاوه را یکپارچه سازی کرد.

علت موففیت شما در اجرای طرح چه بود؟

مهمترین دلیل گذشت کشاورزان روستا و البته همکاری جهاد کشاورزی دلفان و خاوه است که در این مدت همراه با من متحمل زحمات زیادی شدند.

 

از نگاه شما توجه به بخش کشاورزی چقدر مهم است؟

ببینید امروز در دنیا امنیت غذایی بسیار مهم است، بنابراین هر چه این بخش رونق بگیرد، کشور به ثبات بیشتری نزدیک می‌شود، از طرفی زمانی که شرایط برای کشاورزان و بهره‌برداران این بخش فراهم بشود، علاوه بر رونق تولید درآمدزایی خوبی هم اتفاق خواهد افتاد که نتیجه آن مهاجرت معکوس از شهر به روستا است.

و سخن آخر...

در پایان از زحمات مدیریت جهاد کشاورزی دلفان و خاوه و همچنین نظام صنفی کشاورزی شهرستان  و نماینده ولایت فقیه در جهاد کشاورزی تقدیر می‌کنم، زیرا نقش مهمی در اجرای موفق این طرح داشتند، البته همسرم هم در این چند سال  پا به پای من تلاش کرد زیرا بسیاری از جلسات در منزل برگزار می‌شد.

گفت‌وگو از نسرین صفربیرانوند 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول